Af Jørgen Sørensen
Og så koster de en masse penge.
Jeg tror det kunne hjælpe på arbejdsglæden i ældreplejen, hvis lederne i stedet for at sidde foran computeren, kom ud blandt de ansatte, for at støtte, hjælpe, snakke.
Da computeren havde sit indtog, skulle den jo betales! Det var nemt at indskrænke lederstaben, for derved at spare nogle lønninger. For nu var det jo nemt at kontrollere, hvad de ansatte lavede, men de mistede da samværet med personalet.
Hvis lederen går meget, sammen med personalet, kender de jo også til det som skal registreres og meget af det bliver unødvendigt. Men det er da rart, at kunne gemme sig bag computeren, så spares man for konfrontationerne med personalet. Men mange af de tvistigheder kunne undgås.
En anden god ting ved lederens nærvær, er at denne kan støtte og forklare og vejlede den usikre medarbejder i, at se det fornuftige i det de laver.
Min mester sagde altid, de ”brodne kar” vil altid være der og det er opgaven, at bruge dem rigtigt, men det kræver, at lederen er tæt på og kan råde og vejlede efter behov.